Fundacja ormiańska KZKO
Aktualności
  • Dodano: 2016-05-09

     

    W kwietniu ruszyła pierwsza od ponad stu lat persjarnia. Tak jak robili to polscy Ormianie w XVI-XVIII wieku, produkowane są pasy kontuszowe i tkaniny buczackie. Produkcja obejmuje 5 rodzajów pasów kontuszowych. To rezultat długotrwałej pracy nad dokładnym odtworzeniem starych wzorow i technologii.  Pasy mają klasyczny - najcześciej spotykany - wymiar 3,7m na 30 cm. Pas to nie jest proste tkackie zadanie. To najtrudniejsze wyzwanie jakie w przemyśle tkackim może być: obustronna tkanina, która nie ma "lewej strony" i tkana jest z sześciu kolorów. Wełna nie barwi się na wiele kolorów i jest za gruba, żeby można było uzyskać odpowiednią rozdzielczość, bawełna się mechaci i marszczy. W końcu dobrano włókno, ktore świetnie udaje blask jedwabiu i jest ono kombinacją włókien naturalnych i syntetycznych. Pas w rezultacie leży dobrze, ma wspaniałe kolory i blask, "oddycha" i dobrze się wiąże. Persjarnia może tkać jedwabne pasy z metalicznymi zlotymi nitkami, ale wtedy cena wzrośnie conajmniej dziesięciokrotnie i pas już nie bedzie pięknym dodatkiem dla Rekonstruktora, ale raczej poważną inwestycją dla kolekcjonera. Czterostronny pas to próba podtrzymania rożnorodności ubioru szlacheckiego. 
    Pas kontuszowy uznawano za najbardziej malowniczy element stroju szlacheckiego. Pasy noszone przez szlachtę Rzeczypospolitej na kontuszach mają wschodnią genezę. W Polsce stały się popularne dzięki pośrednictwu Ormian, którzy najpierw sprowadzali je z Persji i Turcji, a później zainicjowali ich produkcję w warsztatach zakładanych w Polsce.
    Serdecznie gratulujemy inicjatywy. Włączamy się do współpracy.

    W kwietniu ruszyła pierwsza od ponad stu lat persjarnia. Tak jak robili to polscy Ormianie w XVI-XVIII wieku, produkowane są pasy kontuszowe i tkaniny buczackie. Produkcja obejmuje 5 rodzajów pasów kontuszowych. To rezultat długotrwałej pracy nad dokładnym odtworzeniem starych wzorow i technologii.  Pasy mają klasyczny - najczęściej spotykany - wymiar 3,7m na 30 cm. Pas to nie jest proste tkackie zadanie. To najtrudniejsze wyzwanie jakie w przemyśle tkackim może być: obustronna tkanina, która nie ma "lewej strony" i tkana jest z sześciu kolorów. Wełna nie barwi się na wiele kolorów i jest za gruba, żeby można było uzyskać odpowiednią rozdzielczość, bawełna się mechaci i marszczy. W końcu dobrano włókno, ktore świetnie udaje blask jedwabiu i jest ono kombinacją włókien naturalnych i syntetycznych. Pas w rezultacie leży dobrze, ma wspaniałe kolory i blask, "oddycha" i dobrze się wiąże. Persjarnia może tkać jedwabne pasy z metalicznymi zlotymi nitkami, ale wtedy cena wzrośnie conajmniej dziesięciokrotnie i pas już nie bedzie pięknym dodatkiem dla Rekonstruktora, ale raczej poważną inwestycją dla kolekcjonera. Czterostronny pas to próba podtrzymania rożnorodności ubioru szlacheckiego. 

    Pas kontuszowy uznawano za najbardziej malowniczy element stroju szlacheckiego. Pasy noszone przez szlachtę Rzeczypospolitej na kontuszach mają wschodnią genezę. W Polsce stały się popularne dzięki pośrednictwu Ormian, którzy najpierw sprowadzali je z Persji i Turcji, a później zainicjowali ich produkcję w warsztatach zakładanych w Polsce.

    Serdecznie gratulujemy inicjatywy. Włączamy się do współpracy.

  • Dodano: 2016-05-08

     

    Serdecznie zapraszamy na nasze comiesieczne spotkanie - 16 maja o godz. 18:00 zapraszamy na spotkanie z profesorem Krzysztofem Jabłonką, który opowie o swojej podrózy do Armenii i szczegółach uczestnictwa w II Międzynarodowym Forum"Przeciwko zbrodni Ludobójstwa". W drugiej cześci spotkania omówimy tegoroczny wyjazd do Kut. 
    Zapraszamy - 
    Miejsce spotkania: Mazowiecki Instut Kultury ul. Elektoralan 12 w Warszawie

    Serdecznie zapraszamy na nasze comiesieczne spotkanie - 16 maja o godz. 18:00 zapraszamy na spotkanie z profesorem Krzysztofem Jabłonką, który opowie o swojej podrózy do Armenii i szczegółach uczestnictwa w II Międzynarodowym Forum"Przeciwko zbrodni Ludobójstwa".

    W drugiej cześci spotkania Będziemy gościć księdza Prałata Józefa Maja, który opowie nam o swojej misji do Syrii i Libanu. Na koniec omówimy tegoroczny wyjazd do Kut. 

    Zapraszamy Fundacja Armenian Foudation 

    Miejsce spotkania: Mazowiecki Instytut Kultury ul. Elektoralna 12 w Warszawie

  • Dodano: 2016-05-07

    Fundacja Armenian Foundation zaprasza na Dzień Ormiański – 30 maja 2016. Spotkanie odbędzie się w Warszawie – ul. Wspólna 61 w godzinach 15-19.

  • Dodano: 2016-04-30

     

    W dniach 16-18 czerwca w Muzeum Narodowym Gdańsku odbędzie się konferencja pt. Sztuka diaspory ormiańskiej. Konferencja organizowana jest przez Polski Instytut Studiów Nad Sztuką Świata oraz Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego. 
    PROGRAM
    16th June, 2016 - 16 czerwiec 2016
     
    14 : 00 – 14 : 30
     
    Opening Ceremony of the Conference: Wojciech Bonisławski, Director of the National Museum, Prof. Jerzy Malinowski, Polish Institute of World Art Studies
     
    14 : 30 – 15 : 15 : 15
     
    Inesa  Danielyan, Yerevan State University "Collection of Armenian illuminated manuscripts in New Julfa (Isfahan, Iran) and The Gospel of 1330 Illustrated by Kirakos of Tabriz ( New Julfa, N 47(43)
     
    Levon Chookaszian, UNESCO Chair of the Armenian Art History, Yerevan  State University "On the Decoration of the Lvov Gospel of 1197
    Dr. Sarah Laporte-Eftekharian, Université Lille III "La Nouvelle-Djoulfa – Une nouvelle culture de l’image New Julfa – A new culture of images
     
    15 : 15 – 15 : 45 Discussion
     
    15 : 45 – 16 : 15 Tee/ Cofee break
     
    16 : 15 – 17: 00
     
    Beatrice Tolidjian, Washington "Art of church building and facade decoration in Ottoman Macedonia: resonances from medieval Armenia
     
    Branka Ivanić, Natinal Museum, Belgrad "Monastery Jermenčić (Little Armenian) at the Rtanj Mountain in the Serbia
     
    Prof. Claude Mutafian, Marseille "Les manuscrits arméniens copiés en Roumanie
     
    17 : 00 – 17 : 15 Tee/ Cofee break
     
    17 : 15 – 17: 45
     
    Emma Chookaszian,  Université Paul-Valéry Montpellier 3 "La vision du Prophète Daniel dans le Lectionnaire de Het‘um II: La Miniature Arménienne et L'art de l'Iran Safavide
     
    Dr. Katarzyna Nowak-Komar, Warsaw/ London "The Revival of the Medieval Cilician Style in the 17th Century Armenian Manuscripts Created in the Diaspora
     
    17 : 45  – 18 : 30  Discussion
     
     
    17th June, 2016 - 17 czerwca 2016
     
    10 : 00 – 11 : 30
     
    A VISIT TO THE ARMENIAN CATHOLIC ST. PETER AND PAUL CHURCH  Żabi Kruk Street  no. 3 (near National Museum)
    National Museum in Gdańsk, Toruńska street no. 1
     
    11 : 30 – 12 : 00 Tee/ Cofee
     
    12 : 00 – 13 : 00
     
    Lusine Sargsyan, PhD Student  Yerevan State University "The Handwritten Heritage of Armenian Intellectual from Gherla –   Zacharia Gabrushyan (1794-1870)
     
    Nelli Smbatyan, Yerevan State University "Some Iconographical Aspects of the Late Medieval Armenian Art on the Examples of the Altar Curtains from the Museum of the Armenian Church in Bucharest
     
    Mariam Vardanyan, Yerevan State University "The Collection of Silver Book Binding of the Armenian Museum in Bucharest and Their Relationship to Eastern and Western Arts
     
    Péter Pál Kránitz, Pázmány Péter Catholic University, Hungary "Lost and Found in Armenopolis:Seizing the Treasures of Gherla after the Second World War
     
    13 : 00 - 13 : 30Discussion
     
    13 : 30 – 15 : 30 Lunch
     
    15 : 30 – 16 : 30
    Nikolett Czézár, Ruhr-University, Bochum "The Hiding Treasury: The Museum of the Hungarian Armenians"
     
    Dr. Iryna Hayuk, The Lviv National Academy of Arts, Ukraine "The unknown about well-known: the question of attribution of some Armenian wonder-working icons from ArmenianСathedral of Assumption of the Holy Virgin in Lviv
     
    Dr. Ruben Atoyan, Minsk, Belarus "Cartographic Heritage of the Mekhitarist Congregation"
     
    Dr. Magdalena Tarnowska, Cardinal Stefan Wyszyński University, Warsaw "Rafał Hadziewicz (1803-1886)- Polish-Armenian painter
     
    16 : 30 - 17 : 00 Discussion
     
    18 : 00 – 19 : 30 Informal meeting and Dinner
     
     
    18th June, 2016 - 18 czerwca 2016
     
    National Museum in Gdańsk, Toruńska street no. 1
     
    10 : 00 – 11 : 00
     
    Dr. Varvara Basmadjian, Paris "Un carnet de dessins inédit d’Aram Andonian conservé à la Bibliothèque Nubar de Paris. Une transmission aigüe de l’histoire moderne à travers le dessin satirique.
     
    Dr. Alyson Wharton, Lecturer, University of Lincoln, UK "Armenian dealers in late-19th and early 20th-Century Europe and America and the connected markets for Islamic and Armenian art
     
    Dr. Themistoklis Papadopoulos, Ioanina "Les Arméniens de Grèce, langues et populations
     
    Dominika Macios, Cardinal Stefan Wyszyński University, Warsaw "Armenians and Armenia in Polish Press Illustration 1895-1939
    11 : 00 - 11 : 30Discussion
     
    11 : 30 – 12 : 00 Tee/ Cofee break
     
    12 : 00 – 13 : 00
     
    Dr. Hervé Georgelin, Paris "Zavèn Bibérian (1921-1984), Լկրտածը [The Slut] 1959
     
    Prof. Didar Kassymova, KIMEP University, Kazakhstan "Armenians in post-soviet Kazakhstan: art and identity
     
    Dr. Beata Bierońska-Słota, National Museum, Cracow "History of Armenian art exhibition in Poland"
     
    Magdalena Piecyk, Cardinal Stefan Wyszyński University "Cardinal Stefan Wyszyński University and Armenian Studies"
    13: 00 - 13 : 30 Discussion
     
    13 : 30 – 14 : 00 Closing Ceremony
      
    The conference materials will be publish in the Series Byzantina volume.
     
    Registration fee 300 PLN (to 31 Mail  2016  -€150 PLN)
     
    Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata
     
    CREDIT AGRICOLE Number of account: 24 1940 1076 3101 7420 0000 0000
    IBAN:PL-24 1940 1076 3101 7420 0000 0000
    SWIFT CODE: AGRIPLPR
     
    For students and emeritus participating on the conference is free
     
     

    W dniach 16-18 czerwca w Muzeum Narodowym Gdańsku odbędzie się konferencja pt. Sztuka diaspory ormiańskiej. Konferencja organizowana jest przez Polski Instytut Studiów Nad Sztuką Świata oraz Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego. 

  • Dodano: 2016-04-28

     

    Ambasador Republiki Armenii w Polsce, JE Edgar Ghazaryan, zaprasza na Forum Ormian w Polsce. Spotkanie będzie miało miejsce 8 maja 2016r.w Warszawie(Centralna Biblioteka Rolnicza im. Michała Oczapowskiego w Warszawie
    (ul. Krakowskie Przedmieście 66, 00-950 Warszawa). Sesja główna rozpocznie się o godz. 12:00. Poniżej przedstawiamy szczegółowy program:
    11:00 - Rejestracja uczestników
    Lokal: Centralna Biblioteka Rolnicza im. Michała Oczapowskiego w Warszawie
    (ul. Krakowskie Przedmieście 66, 00-950 Warszawa)
    12:00 - Sesja Główna
    •Hymn Rzeczypospolitej Polskiej
    •Hymn Republiki Armenii
    •Publikacja komunikatów adresowanych do uczestników Foruma
    •Przemówienie Inauguracyjne Ambasadora Armenii w Polsce
    •Przemówienie przedstawiciela Ministerstwa Diaspory Armenii
    • Inne Przemówienia
    13:00 -Projekcja Filmu Dokumentalnego
    13:20 -Przerwa na Kawę
    14:00 - Spotkania Grup Tematycznych
    •Grupa "A" - Forum Biznesowe
    •Grupa "B" - Forum Społeczne i Kulturowe
    15:15 - Wyjazd do Skweru Ormiańskiego na Sadybie
    16:00 -Ceremonia składania wieńca i kwiatów pod Chaczkar
    Aby potwierdzić swoje uczestnictwo w Forum Ormian w Polsce, należy przesłac maila na adres: armpolandembassy@mfa.am lub 
    ormianie.2016@wp.pl  i podanie następujących informacji:
    • Pełne imię i nazwisko
    • Poczta e-mail oraz numer telefonu dla kontaktu 
    • Rodzaj działalności/pracy
    • Które z poniższych spotkań chciałby/łaby Pan/Pani uczestniczyć
    Grupa "A" - Forum Biznesowe
    Grupa "B" - Forum Społeczne i Kulturowe

    Ambasador Republiki Armenii w Polsce, JE Edgar Ghazaryan, zaprasza na Forum Ormian w Polsce. Spotkanie będzie miało miejsce 8 maja 2016r.w Warszawie (Centralna Biblioteka Rolnicza im. Michała Oczapowskiego w Warszawie - ul. Krakowskie Przedmieście 66 ). Sesja główna rozpocznie się o godz. 12:00. Poniżej przedstawiamy szczegółowy program:

sponsorzy i partnerzy:
Materiały publikowane na stronie są własnością Fundacji Armenian Foundation
Kopiowanie bez zgody Fundacji jest zabronione.