W tym roku zdecydowaliśmy się wykorzystać technologie VR (virtual reality – rzeczywistość wirtualna) wraz z AR (augmented reality - rzeczywistość rozszerzona), aby zabrać chętnych w wirtualną podróż przez wieki dziejów Ormian Polskich oraz stworzyć interaktywny katalog muzealny zawierający opisy ciekawych ormiańskich eksponatów. Jednocześnie troje widzów ma możliwość swobodnego i bezkolizyjnego poruszania się po muzeum wirtualnym znajdującym się w dużej sali, gdzie samodzielnie decydują, którym eksponatom poświęcą więcej uwagi. Każdy uczestnik ma okazję „zanurzyć” się w wirtualnej rzeczywistości i zobaczyć „armeniki” - ormiańskie artefakty pochodzące z różnych okresów historycznych. Zorganizowaliśmy także warsztaty towarzyszące wirtualnej podróży, na których uczestnicy poznali kulisy powstawania modeli 3D obiektów i kreowania świata wirtualnego. Warto zwrócić uwagę, że uczestnicy podczas wirtualnego spaceru mają szansę oglądać bogate zbiory z polskich muzeów, bibliotek czy unikatowe pamiątki znajdujące się w rodzinnych kolekcjach. Za pomocą światła, dźwięku, ale też materiałów i rozkładu pomieszczenia zostali wprowadzeni w stan immersji i niezwykłego doświadczenia. Dodatkową formą prezentacji ormiańskiego dziedzictwa kulturowego jest katalog interaktywny, przenoszący czytelnika w świat modeli 3D dzięki zawartym na jego kartach znacznikach AR. Nasza ormiańska podróż dostosowana jest wszystkich grup wiekowych, a także dla osób z niepełnosprawnościami. Wirtualna rzeczywistość pozwala na bezpieczne eksperymentowanie, na próby alternatywnego funkcjonowania. Aplikacja dostosowana jest również do potrzeb osób słabosłyszących. Jest nam niezmiernie miło i jesteśmy dumni, że Państwo będą mogli towarzyszyć nam w tej jakże inspirującej oraz twórczej wirtualnej podróży do świata sztuki, tradycji i kultury ormiańskiej.
Projekt pn."Wirtualna podróż przez wieki dziejów Ormian Polskich" został zrealizowany dzięki wsparciu dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Rozwój Sektorów Kreatywnych" Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych.