07.04.2013 o godz. 18:00 w kościele ewangelicko-reformowanym Al. Solidarności 74 w Warszawie odbędzie się koncert “Ścieżkami sakralnego Wschodu”. Wstęp – datki na na Fundusz „Śpiewaj” im. Staszka Jonczyka. Koncert będzie podróżą, przybliżającą muzykę kilku różnych kościołów wschodnich. Złożą się nań śpiewy liturgiczne pochodzące z wielu tradycji: greckiej, gruzińskiej, ormiańskiej, ukraińskiej i innych. Chociaż bardzo różnią się między sobą kraje i kultury, z których pochodzi przedstawiana muzyka, jednak poszczególne utwory zestawione z sobą tworzą spójną całość i pokazują niezwykłą jedność duchową. Koncert nie będzie więc konfrontacją wykluczających się tradycji, lecz ukazaniem wspólnego ich podłoża i swoistego przenikania się.
O zespole:
Kameralny Zespół Muzyki Dawnej „Aulos” w obecnym składzie działa od początku 2010 roku. W swych wokalnym repertuarze sięga przede wszystkim do muzyki sakralnej epoki średniowiecza, jak również do muzyki Wschodu oraz do muzyki cerkiewnej, nierozerwalnie związanej z kulturą Białostocczyzny. „Aulos” wielokrotnie występował na Ogólnopolskim Festiwalu Zespołów Muzyki Dawnej „Schola Cantorum” w Kaliszu, zdobywając 3 brązowe, 3 srebrne i 2 złote Harfy Eola. W roku 2011 otrzymał także nagrodę im. Zofii Rayzacherowej przyznanej przez fundację Concert Spirituel z Warszawy – udział w koncertach promocyjnych w ramach XVIII Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie. W roku 2012 został wytypowany do udziału w XXXIV Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej. Na X Międzynarodowym Festiwalu Kultury Dawnej w Malborku w 2012 roku uzyskał pierwszą nagrodę. Zespół brał udział także w innych festiwalach, m.in.: w Międzynarodowych Spotkaniach z Muzyką Dawną w Świeradowie Zdroju, w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Dawnej w Radomiu, w Gorzowskich Spotkaniach z Muzyką Dawną czy w Festiwalu Muzyki Sakralnej w Ciechanowie. „Aulos” współpracuje z Zespołem Muzyki Dawnej „Tempus” z Warszawy, z którym w listopadzie 2011 zrealizował projekt pod nazwą „Cantigas de Santa Maria”. Swe wokalne umiejętności kształci podczas specjalistycznych warsztatów pod okiem takich profesorów jak: Marcin Bornus-Szczyciński czy Cezary Szyfman. Bardzo ceni sobie także pracę z Andrijem Szkrabiukiem, pierwszym kantorem Lwowskiej Katedry Ormiańskiej, którego niezgłębiona wiedza w dziedzinie muzyki Wschodu pomaga zespołowi w lepszym jej rozumieniu, a co za tym idzie - w wykonaniu.